maanantai 20. heinäkuuta 2015

rv 5+1

Kuudes raskausviikko on meneillään. Alkio on 1-3mm pitkä (tai pieni), niin kuin pikkuinen siemen. 

Miten kehoni kertoo minulle raskaudesta? Minua väsyttää, on huono olo, kuvottaa ja välillä jopa oksettaa. Rinnat ovat kasvaneet, nännipihat suurentuneet, rinnat tuntuvat raskaammilta ja välillä pinkeiltä. Mahaa turvottaa ja housut puristaa. 

Mitä muutoksia uusi vauva aiheuttaa kotiin ja liikkumiseen?
Auto menee vaihtoon, koti pysyy samana, mutta olohuone jaetaan todennäköisesti kahteen osaan.
Asumme aika ahtaasti. Opintojeni vuoksi emme ole vielä hakeneet asutolainaa, joten asumme vuorkalla. Tarkoitus olisi valmistumiseni jälkeen ostaa omakotitalo, mutta nythän se taas siirtyy eteenpäin. Olen kuitenkin varma, että saamme nykyisen kotimmekin toimimaan. 

Raskaudesta emme kerro vielä pitkään aikaan sukulaisille.
Minä lörppösuinen, onnesta halkeava mahankasvattaja olen lähimille ystävilleni kertonut jo asiasta.
Onpahan sitten tukea, jos asiat eivät menkään niin kuin piti. Pahoinvointini on onneksi pysynyt vielä toistaiseksi sillä tasolla, että ruoka pysyy sisällä. Pelkään oksentamista ja ahdistun siitä, isommat lapset ovat sen verran isoja, että tajuavat hyvin pian tulevan perheenlisäyksen jos alan oksennella. Muistavat edellisen raskauden sen verran hyvin, minun oksentelut, väsymyksen ja huonon yleisvoinnin.

Mieliala on pääsääntöisesti hyvä. Olen aika väsynyt ja välillä suutun pienistä asioista. Kun pahoinvoinit on pahana, se aiehuttaa alakuloisuutta. Tänä aamuna sain ensimmäistä kertaa taistella oksennusta vastaan. Tein muutaman virheen heti aamulla. Nousin sängystä ja otin päivän vitamiinit tyhjään mahaan. Aloin heti järkkäilemään kotia, koska ystäväni oli tulossa käymään. Pian alkoi oksettaa ja tuntui etten saa alas yhtään mitään.. väkisin söin leivän ja join vähän teetä. Edellisestä raskaudesta minulle jäi aika paljon lääkärin määrämiä pahoinvointilääkeittä ja otin myös sellaisen.. meni pari tuntia ja oloni pikkuhiljaa koheni. Loppupäivä menikin sitten normaalin kuvotuksen tahtiin. 

Eilen rv 5+0 otin ensimmäisen mahakuvan. Minulla on raskausaikana tapana kuvata mahaani heti ensimmäisiltä viikoilta lähtien. Tämä raskaus ei tule olemaan poikkeus. 
Haluaisitteko mahakuvia heti alkumeteiltä asti tänne, vai laitanko sitten vasta kun on oikeasti jotain nähtävää? Maha alkaa varmasti näkymään aikaisin, koska on sen verran monta raskautta takana. 

6. Raskausviiko (vau.fi)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti