lauantai 24. lokakuuta 2015

Tuska.

Päivä meni aika normaaleissa askareissa. Lapset pitää ajatukset muualla. Hetkittäin en edes muista, mitä on tapahtunut. Olen jopa nauranut. Mutta kun pysähtyy, suru hyökyy päälle. En vieläkään voi uskoa, että tämä tapahtuu meille. Menetämme pienen lapsemme.

Juteltiin miehen kanssa siitä, mitä lapselle tapahtuu patologin tutkimuksen jälkeen. Jos olen oikein ymmärtänyt lapsi tuhkataan ja hänen haudataan uurnalehtoon hautasmaalle. Kysyin että kai me voimme käydä hänelle kynttilän sytyttämässä aina välillä. Mies lupasi, että tietysti. Mies ei koe tätä samalla tavalla. Onhan se ymmärrettävää, sillä ei hänellä ole lapseen samanlaista sidettä kuin minulla. Minä tunnen kun lapsi liikkuu ja potkii kohdussani. Minun vatsani kasvaa ja keho muuttuu. Mihelle kaikki on ollut konkreettisempaa vasta sitten kun lapsi on syntynyt. Toki hän on surullinen, mutta hänen surunsa ei ole niin syvää. Hän kannattelee minua.

Pieni elämä sisälläni eo tule saamaan nimeä, koska viikkoja ei ole tarpeeksi. Eikä hän saa henkilötunnusta... tämä onkin saanut minut pohtimaan onko minulla oikeus sanoa, että menetän lapseni? Eikö hän olekin minun lapseni? Vaikka hän olisi paperilla pelkkä sikiö, pitkälle edenneen raskauden keskeytys.. Hän on lapsi minulle, siinä missä elävätkin. Yhtä rakas ja haluttu.

Päätin ommella pikkuiselle kapaloliinan. Huolimatta siitä pystynkö hänet kohtaamaan vai en. Valtsimme mieheni kanssa yhdessä kankaaksi vaaleankeltaisen flanellin. Se sopii sekä tytölle, että pojalle. Mehän emme tiedä lapsen sukupuolta vielä. 

Ensi tiistai tulee olemaan tuskaa täynnä. Silloin minun on määrä ottaa mifygeni tabletit, ne lakkauttavat istukan toiminnan ja alkavat kypsyttää kohdunsuuta.. nielaisemalla ne, päätän lapseni elämän. Olisi ehkä helpompaa, jos lapsi olisi jo kuolllut.. miten voin ikinä antaa itselleni anteeksi, että päätän lapseni elämän? Tiedän kyllä että ennemmin tai myöhemmin sydän sammuisi.. onko tämä itsekäs päätös? 

Pikkutytöt menevät maanataina loman päätyttä päiväkotiin. He viihtyvät siellä hyvin ja päiväkoti on meille tuttu paikka. Olemme olleet asiakkaana siellä jo 8 vuotta, joten perheemme tunnetaan hyvin. Niin kuin tapana on, lomakuulumisia kysellään varmasti. Niin kauan menee hyvin, kun kukaan ei kysy mitään.. pystyn olemaan itkemättä, mutta jos joku kysyy kuulumisia, kyyneleet tulevat väkisin silmiin. Uutiset on siksikin tärkeä kertoa, koska 3-vuotiaamme on aika puhelias ja voi tietysti kertoa jotain vauvasta.. vaikka hän ei ymmärräkään mitä on tapahtunut. Toivon vain, että en romahda täysin. Isopien lasten opettajille laitoin viestin ja kerroin tilanteesta.. osaavat olla kyselemättä vauvauutisia.. eivätkä ihmettele jos tytöt ovat hiukan poissaolevia. 



4 kommenttia:

  1. Kyyneleet valuen taas luen kirjoitustasi.melkein kuin lukisin omasta elämästäni,mutta minä en silloin jaksanut kirjoittaa,olisi pitänyt...
    Tuo hetkien unohdus ja ilo kun isompien lasten kanssa touhuaa,toi aina hieman helpotusta mutta se kun hiljainen hetki tulee,todellakin iskee lujaa :( kuin vastassa olisi yhtäkkiä tiiliseinä joka vaan romahtaa päälle eikä pakoon pääse.painajainen vaan jatkuu ja jatkuu...
    Meilläkään mies ei surrut niinkuin minä,ei kai se ole mahdollistakaan.vauva ei ole isälle yhtä totta kuin äidille odotusaikana.mies itki muutaman päivän,sitten oli jo asia hänen osalta siinä.kyllä hän yritti tukea kuitenkin.

    Mulla oli äitini aluksi mukana kaikkialla puhumassa mun puolesta,en pystynyt puhumaan itkemättä.kouluille laitoin viestiä tapahtuneesta.vanhimman pojan luokanvalvojalle vasta myöhemmin kun poika alkoi oireilla.jotenkin ensin luulin ettei hän niin osaa menetystä surra,mutta kyllä se suru oli koko perheen yhteinen.

    Meille suositeltiin monet kerrat sairaalassa tuota tuhkausta ja uurnalehtoon hautausta mutta se olisi tarkoittanut sitä että pieni olisi haudattu 100 km päähän meistä.halusin vauvan haudata itse,pääsen helpommin käymään haudalla kun se on kotikunnassani.

    Tuota sinun tuskaa olen paljon miettinyt,tuohon tilanteeseen ei varmaan monikaan osaa pelätä joutuvansa,eikä saisi joutua.että joutuu itse päättämään pienen elämän.meidän pieni menehtyi yllättäen,koska syntyi niin aikaisin.sinä taas joudut tehdä surutyötä jo nyt,kun pieni vielä kasvaa mahassa.ensi viikko on varmasti aivan hirveä!!
    Paljon jaksamista ja voimia!! <3

    "on lupa olla heikkokin
    Ja katsoa silmin särkyvin,
    Vaan aurinko ei katoa minnekkään.
    Se saapuu takaa pilvien
    Ja kuivaa pisaran jokaisen."

    VastaaPoista
  2. Voin vain yrittää kuvitella mitä käyt tällä hetkellä läpi. Itsestäni jo kaksi päivää "kävelevänä hautausmaana" tuntui niin pitkiltä. Ja toisaalta taas arvokkailta, olivathan ne viimeiset hetket, kun vauva sai olla meidän mukana - vaikkei enää ollutkaan elossa. Tänään on viikko hänen syntymästään ja itken taas.

    Me saimme valita, hoidammeko itse pienen tuhkauksen vai meneekö hän yhteistuhkaukseen. Valitsimme jälkimmäisen, koska voimat eivät olisi riittäneet tuhkauksen hoitamiseen ja sairaalan henkilökunta tuntui olevan enemmän yhteistuhkauksen kannalla. Edellinen pienokaisemme (kkm lokakuussa 2014, todettiin rv 12+2 mutta vauva oli ollut kuolleena luultavasti reilut kolme viikkoa) lähti "kotityhjennyksen" seurauksena viemäriverkoston vietäväksi, joten tätäkin taustaa vasten yhteistuhkaus tuntui hyvältä kompromissilta...

    Saimme myös valita, pidetäänkö pienelle siunaustilaisuus sairaalalla. Mies oli ensin asiaa vastaan, mutta jälkeenpäin sanoi, että on todella iloinen, että halusin tuon siunaustilaisuuden järjestää ja että hän siihen suostui. Tilaisuus oli todella kaunis, paikalla vain sairaalapastori, mieheni ja minä. Sairaalapastori kysyi, olimmeko miettineet lapselle nimeä, koska sitä olisi voitu käyttää siunaustilaisuudessa, mutta me halusimme hänet siunattavan poikavauvanamme. Sairaala oli hoitanut tilaisuutta varten pienen puisen arkun, jossa pieni lepäsi. Saimme viedä pienen kukkakimpun ja viettää siunauksen jälkeen vielä viimeisen hetken kolmisin vauvamme kanssa. Meille hän oli vauva, meidän lapsi, ei mikään keskenmennyt sikiö.

    Raskaudenkeskeytys tilanteessasi ei ole mielestäni itsekäs ratkaisu. Kuten itse totesit, ennemmin tai myöhemmin sydän sammuisi. Mitä lapsi saisi siitä, että väistämätön pitkittyisi? Olen pohtinut paljon sitä, ehtikö meidän vauva tuntea kipua ennen kuin kuoli. Mehän emme vielä hänen kuolinsyytään tiedä, ja olen käynyt läpi kaikkia tapahtumia kuoleman aikoihin ja vähän sitä ennen. Voi olla, että emme koskaan saa vastausta kaikkiin kysymyksiimme. Joka tapauksessa luotan siihen, että nyt meidän vauvalla on hyvä olla.

    Hyasintti

    VastaaPoista
  3. Luin koko bogisi läpi yhdeltä istumalta, voi kun asiat menivätkin näin surulisesti :(
    Paljon voimia tulevaan ja surutyöhön toivotan. <3 Olet ajatuksissani.

    Äiti, minun täytyy jatkaa.
    Joku kutsuu kulkemaan.
    Täytyy taittaa taival matkaa,
    vaikken tietä tunnekaan.

    Siellä missä toisiansa
    aallot vievät tansseihin,
    siellä, veden loiskinassa,
    siellä olen minäkin.

    Siellä, missä korkealla
    siintää pilvi sulavin,
    siellä, sinipilven alla,
    siellä olen minäkin.


    Avara on taivaan syli.
    Tuulen teitä purjehdin.
    Pääsky lentää pääsi yli,
    siinä olen minäkin.

    Älä pelkää. Tulen kyllä.
    Tulen kyllä takaisin.
    Iltatuulen hyväilyssä:
    siinä olen minäkin.

    VastaaPoista